onsdag 13 juni 2012

Enskilt avlopp

Det blev inget minireningsverk i Dyviken. Efter ansökan om bygglov så ställdes det krav på efterpoleringsanläggning. Detta gjorde att jag ändrade min syn på vilken typ av anläggning som jag skulle välja.
Minireningsverket fördel var att det tog liten plats men nu föll detta argument. Nackdelen är att det är ett aktivt system som kräver service och kanske även underhåll.
Efter nya funderingar så fastnade jag för Fann system med fosforfällning och markbädd.

Fosforreduktion med flockningsmedel


I och med att jag bor i fritidshem och har cirka 60 övernattningar per år så kan man tycka att det räcker med en trekammarbrunn på 3 kubik, men det tyckte inte kommun.
Mitt val blev alltså att komplettera den befintliga brunnen med en ny brunn på 2 kubik.

Paket SA 2006ce


På grund av platsbrist så valde jag också en markbädd på burk.

Paket IN-DRÄN Biobädd 5 S


Nu är grejorna hemma och jag är 50kkr fattigare. För att få ner burkarna i marken och få igång det hela så blir det nog 50kkr till som min kassa länsas på.
Vi får se när nu min grävgubbe har tid att komma och sätta igång arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar