tisdag 11 juni 2013

Veteranorientering i Sälen Första tävlingsdagen

 I dag blev det första tävlingen under de dagar som vi är i Sälen. Premier tävlingen gick på hemfjället med start i Olles stugor. Kylig morgon, bara 7 grader men solen gjorde att det ändå kändes skönt, så det blev kortärmat. Startstämpling gjorde att vi inte hade särskilt bråttom till startplatsen. Kön vid starten bestod endast av en man så det var bara att bege sig ut på banan.Kartan kommer senare på denna blogg men jag kommenterar den ändå nu. Bana B som jag tog var 3,7 km med 11 kontroller. När jag fick kartan i min hand så konstaterade jag att här gällde det att hålla i. Kontroll 1 och 2 gick hyfsat så det var bara att köra på till trean, en långstäcka utan några fasta punkter. Här kom redan min första dumhet. Körde på och räknade med att kunna läsa in mig senare. Tyvärr så ick det inte, körde till slut ut på en stig men klarade inte heller där att läsa i mig. Jag gav upp och ställde mig istället för att vänta på at några medtävlande skulle dyka upp. De taktiken fungerade så jag fick hjälp med att hitta kontrollen. Sträcktiden blev 24 minuter och missen omkring 14 minuter. Resterande del  banan gick mest på chans eftersom man redan hade tappat sugen. Ändå blev avslutningen hyfsat med kanske några minuters miss. Däremot så kostade det kraft med många sänkor och sluttningar, fjällbjörkar och sten i botten. För övriga KIF:are så blev det stora missar precis som för många andra deltagare. Förmodligen så är det ovanan med denna terräng som spökade.
Erik laddar

Resultat.      





Min Bana B dag 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar