torsdag 8 december 2011

Svenska folket vet inte var man gör av gamla lågenergilampor

Var gör man av en utbränd lågenergilampa?
Eftersom de flesta inklusive undertecknad inte vet hur man gör med en utbränd
lågenergilampa så beslöt jag mig att ta reda på detta.
För oss som kommer åt internet så måste det vara en enkel sak.
Väl inne på Falu Energi & Vattens hemsida så läser man att farligt avfall
skall lämnas på återvinningscentralen.
Eftersom jag bor i utkanten av stan så blir min totala väg till Falu ÅVC över 12 km.
Kollar om det finns något alternativ kollektivt.
Genom att ta buss till östra hamngatan och sedan byta på stan till 701 så kommer jag till
Slätta. Därifrån är det 2 km till ÅVC.
Eftersom det ej finns någon gångväg ända fram utan man måste gå på den hårt
trafikerade vägen så sökte jag andra alternativ.
På hemsidan står det "Om du inte kan ta dig till återvinningscentralen kan
du kontakta vår kundtjänst<http://www.fev.se/privat/avfall/sorteringsguide/#>
 och beställa hämtning.".
Låter bra och enkelt för mig, Undrar om det är kostnadsfritt. Klickar på
länken för att kontakta kundtjänst men det enda som
händer är att jag kommer tillbaks till samma sida. Tydligen så finns inte
funktionen med hämtning.
Kanske man kan lägga lampan i en gammal syltburk och slänga båda i
glas-iglon, alternativt i en svart plastpåse och lägga
detta i hundlatrin.
Båda alternativen är dock olagliga så jag lägger min gamla lampa i
garderoben tills vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar